LITERÁRNÍ BAŠTA

DOBRÉ ČEŠTINY

Průkopník české sci-fi v komiksové podobě

Před 8 lety ·· Jan Mazanec

Literární bašta recenzuje komiksovou knihu Děsivé radosti od Michala Suchánka a Ondřeje Neffa
 

Děsivé radosti jsou tvůrčím setkáním mladého kreslíře Michala Suchánka a výrazné osobnosti české sci-fi literatury Ondřeje Neffa. Tři Neffovy krátké povídky (Jitro pro strašnou radost, Nápad za všechny prachy, Konec dobrý, všechno dobré) posloužily Suchánkovi jako výchozí materiál pro vlastní stejnojmenné scénáře. Trojice komiksů se neomezuje jen na obrazové zhmotnění Neffových příběhů či přejaté dialogy umístěné do bublin. S ohledem na četnost zásahů do původních textů lze hovořit o ambici je převyprávět.
 

Kdo je lepším vypravěčem?

Ve srovnání s originálními povídkami jsou komiksy jednoznačně odvyprávěny o řád hůře. Neffovy prosté, ale zábavné hříčky jsou založeny na příjemně provokativním ústředním nápadu (sex mezi člověkem a mimozemšťanem jako běžná, avšak nezákonná a tvrdě trestaná věc; dovolená formou cestování časem do myslí zemřelých lidí), rychlém tempu a výrazné pointě. To vše Suchánek snaživě napodobuje. Velkou chybou se ukázalo rozhodnutí texty na některých místech výrazně krátit. Jitro pro strašnou radost se k poslednímu panelu žene tak rychle, až zapomíná hrdinu nechat chvílemi zapochybovat, aby o to více mohlo zapůsobit jeho následné odhodlání zachránit milovanou mimozemšťanku.

Z Nápadu za všechny prachy se prakticky vytrácí důležitá postava senilního palubního počítače, který se v původním příběhu dal zlákat romantickým vábením obří elektronické požíračky všeho kovového, co jí přijde do cesty. Komiks rovněž opominul původní myšlenku, že i striktně logická umělá inteligence může být zaslepena láskou. Podobně jako u Jitra se zde vytrácí napětí, konflikt mezi třemi lidskými členy posádky je příliš zjednodušen a závěr je už od prvních stran bolestně na dohled. Aby první dva komiksy v takovém shonu stihly vysvětlit zákonitosti svých fikčních světů, pomohl jim občas scenárista tím, že vložil postavám do úst Neffovy popisy. Takovéto poučující dialogy jsou v komiksech běžné a (není-li jich mnoho) odpustitelné, stěží lze však omluvit těch několik Suchánkových nově připsaných toporných replik.

 

Budoucnost ožívá v kresbách světové kvality

Pochybná scenáristická řešení jsou v přímém kontrastu se Suchánkovou nejsilnější zbraní – kresbou. Stylem i kvalitou provedení obrazy připomínají ty nejpropracovanější americké superhrdinské komiksy z posledních dvou dekád. Mimika postav se přesvědčivě mění s každým panelem a dynamiku akčních sekvencí autor zvyšuje mimo jiné tím, že nechá hrdiny tak rozvášnit, až přesahují do dalších obrazů. Jeden vyostřený moment z prvního komiksu (záchrana mimozemšťanky ze spárů rozzuřených lidských vězňů) se díky tomu téměř vyrovná Neffem skvěle vylíčené situaci v původní povídce.

Suchánek nad českým sci-fi spisovatelem pochopitelně vyniká schopností ukázat nám více z různých fantastických světů, které nejsou v povídkách dopodrobna popisovány. Jak dokazuje kupříkladu nový začátek Jitra pro každou radost, Neffem neprobádané prostředí sexuálních štvanců je v komiksové adaptaci zaplněno rozmanitou škálou mimozemšťanů, létajícími stroji či futuristickou architekturou. Nápad za všechny prachy zase skýtá hrůzný pohled na požíračku (v povídce jen tušenou), která je v jednom velkém obraze neurčitou změtí neživých strojů a zároveň lačným bestiálním organismem se zubatou tlamou.

Pouze závěrečný komiks se nedá rozložit na více a méně podařené části. Konec dobrý, všechno dobré má ze všech povídek nejlepší základ nejen po stránce obsahové, ale i formální. Dramatický dialog dvou postav s několika scénickými poznámkami si přímo říká o co nejvěrnější adaptaci. Suchánek skutečně do textu zasahoval minimálně a Neffovu zneklidňující mediální satiru o samolibém fotografovi, profitujícím na holokaustu, převedl do obrazové podoby bez výrazných ztrát. Pouze se podivuji nad tím, proč u práce na poslední stránce příběhu nečerpal z původního návrhu (ten a další nepoužité nákresy naleznete na konci knihy), který vykresluje bolest potrestaného novináře mnohem intenzivněji.

Jako adaptace povídek Ondřeje Neffa Děsivé radosti příliš neoslní a většího čtenářského požitku se vám s výjimkou třetího komiksu dostane u původních textů. Vřele však knihu doporučuji k pozornému prolistování: jde o znamenitou ukázku z české výtvarné scény. Suchánek je skvělý kreslíř. Jen není sám sobě scenáristou, jakého by si zasloužil.


 

Michal Suchánek, Ondřej Neff

Děsivé radosti

Vydalo nakladatelství Crew,

Praha 2015,

124 stran.

Ukázka z knihy