LITERÁRNÍ BAŠTA

DOBRÉ ČEŠTINY

No tak že bych ještě sklidil, na zimu bych prodal kravku
a na jaře už nezaseju

Před 9 lety ·· Michal Beck

Literární bašta recenzuje knihu Tak ještě jedno jaro tedy od J. H. Krchovského
 

Tak ještě jedno jaro tedy?!

no dobrá. Ale naposledy!

ňák přetrpím to do podzimu…

už ale prosím žádnou zimu
 

Podle názvu sbírky a básně, která ji celou rámuje, by se mohlo zdát, že se Jiří Hásek Krchovský nechal přemluvit, aby v literárním provozu prožil/přežil?! ještě jedno jaro, a poté se přesune na samotu u lesa.

Krchovský nevydal od roku 2010 jedinou knihu. Po pěti letech se tak mohou čtenáři radovat z nové sbírky jednoho z nejpopulárnějších současných básníků. Obsahuje šedesát tři básní, skutečně nových je v ní bohužel jenom deset. Čtenář je tak konfrontován s Krchovského typickým výsměchem nejen v básních samých, ale i v uspořádání celé sbírky. Právě kompozice, v níž se staré básně střetávají s novými, je jedním z hlavních důvodů, proč sbírku číst. Díky tomu, že jsou staré básně obohaceny o texty nové a zasazeny do jiné souvislosti, se výrazně proměňuje celková atmosféra, i když význam jednotlivých básní se nemění.
 

Čtvero ročních období

Krchovského poezie zpravidla nepopisuje čas. Čtenář dostává jen drobné nápovědy, kdy se daná báseň odehrává. Popsat čas prostupující verši není u Krchovského snadné, jelikož nevymezuje přesně ani prostor. Ve většině básní nelze dohledat nic konkrétního. Nejtypičtějším místem jsou hřbitovy, postraní ulice, domy, místa blíže nespecifikovaná. O to více se stávají emblémem tohoto autora a dalším prostředkem, kterým podtrhuje dekadentní náladu svých sbírek. Dalo by se říci, že v básních Jiřího Háska čas neplyne, naopak v korespondenci s ostatními prvky jeho poezie spíše dotváří atmosféru. Totiž atmosféru chrámů, hospod a hřbitovů a především temnot, záblesků a záhrobí.

Kniha Tak ještě jedno jaro tedy pracuje s časem jinak: je rozdělená do čtyř oddílů, chronologicky seřazených od jara po zimu. Vnímání a plynutí času se tak stává stěžejním motivem. Dané uspořádání sbírky se blíží deníkovému záznamu. Čtenář sleduje ubíhající dny, měsíce a ony drobné časové nápovědy z jednotlivých básní skládají obraz plynutí času. Výstavba atmosféry a prostoru tuto motivickou linii podporuje. Prostor je popisován tak dobře a do takových detailů, že je na první pohled patrné utrpení lyrického mluvčího nejprve jarem, následně sílícím létem, postupně se barvícím v podzim, až nakonec všechny verše zamrznou a zapadají sněhem. Právě odkaz na ubíhající čas, který člověka míjí, který nedokáže ovlivnit, vytváří atmosféru bezvýchodnosti.

V plynutí dnů a měsíců se zároveň zrcadlí psychická rozpolcenost a mikrodramata (v nichž se prolínají jednotlivé komické a tragické situace) lyrického mluvčího, který hledá úlevnou jednoznačnost. Otázkou je, zda by onou úlevou bylo zjištění, že vše není tak tragické, anebo že vše není tak humorné.
 

Borovský – Gellner – Bondy

Ze sbírky je patrné, že Krchovský vzešel z undergroundu osmdesátých let. Verše jsou ovlivněny naivistickými rýmy Egona Bondyho, zároveň je však tento vliv svébytně rozpracován – Bondyho „trapnou“ poezii Krchovský transformuje nejčastěji do čtyřstopého daktylu, velmi náročného metra co do výběru slov i tvorby rýmu.
 

Bylo mi dneska tak smutno z mých vlastních slov

jimiž furt naříkám, jak žiju stěží

tak jsem si v podvečer zašel sám na hřbitov

abych si upřesnil, co je to Nežít
 

…Chodím a přemýšlím; přituhlo, stmívá se

nemám se k odchodu, postávám před branou

a koukám se strachem na vločky ve vlasech

jestli v nich roztají, anebo zůstanou…
 

Slyším však hrobníka: „Hej, pane, zamykám

mrtví chtěj taky spát, běžte už domů!“

…poslušně odcházím, – proboha, ale kam?!

– vracím se k aleji hřbitovních stromů
 

Básně odkazují hlavně na poezii českých dekadentů. Ironickou grimasou se blíží k tvorbě Františka Gellnera, který měl stejně jako Krchovský velice vytříbený cit pro posměšné až melancholické vyznění textu.

Strofy v této sbírce jsou převážně čtyřveršové, místy připomínají aforismy. Většinu básní tak lze připodobnit k epigramům Karla Havlíčka Borovského, které byly téměř výhradně čtyřveršími. Krchovský své básně komponuje tak, že gradují v překvapivou pointu, která je položena na poslední verš a tím umocňuje jejich absurdní nebo tragikomické vyznění.
 

Dekadentně typický…

Výhradně vázané verše s precizním rýmem a metrem jsou plné nihilismu, zoufalství, alkoholu, perverznosti, cynismu a kruté něhy. Na jednu stranu se básně zdají být nechutně zvrhlé, na stranu druhou niterné, tragikomické a teskné. Ústřední linku tvoří všední události, prosycené bezvýchodností, odcizením, tragikomičnem a šokující erotikou. Do syrových existenciálních otázek pronikají vulgarismy, které působí velice úderně, ale verše nenarušují, patří do Krchovského stylu a univerza. Vypořádává se jimi se světem plným hnusu a zoufalství, a zároveň dotvářejí atmosféru jeho textů.
 

Konečně roztály květy zla na okně

ptačí zpěv jinak zní… tak nějak barokně

– zima jak v prdeli! Teď spěje jaro k ní

po hrůzách gotických horory barokní
 

Výstavba básní je charakteristická i grafickým ztvárněním. Autor si pohrává s jejich vyzněním a hlavně s čtenářovým vnímáním pomocí mnoha interpunkčních znamének, která ovšem četbu nijak neruší. Básně nenesou žádný název (respektive jsou nadepsány incipitem) s výjimkou tří, nazvaných Advent, Vánoce a Boží hod v chrámu svatého Mikuláše. V kontrastu s vyzněním celé sbírky, tedy že člověk je chycen v toku času, který nemůže ovlivnit a je pro něj takřka bezvýchodný, Krchovský zdůrazňuje křesťanské motivy spojené s nadějí a příchodem něčeho nového. Jejich atributy jim ovšem ihned odebírá a ke čtenáři tak dolehne opět jen dekadentní chechtavé echo, umocněné chvilkovým pomyšlením na východisko:
 

ADVENT

Co samo nezhyne, to lidé povraždí…

sněhem se ubírám k vzrostlému smrku

balíček s provazem nesu si v podpaží

vánoce na krku, vánoce z krku
 

Tak ještě další jaro tedy

Sbírku dotváří čtrnáct linorytů Viktora Karlíka, které jsou minimalizovány na pouhou hru s básníkovým monogramem v černé a bílé barvě. Samostatně či při větším množství by působily nudně, ale v knize skvěle korespondují s typickou atmosférou Krchovského básní.

Když letos Jiří Hásek Krchovský sklidil, nezbývá než doufat, že se rozhodne dát si ještě další jaro. Kravku v zimě neprodá a sklidí nejen další koncepčně vynikající sbírku, ale hlavně sbírku básní nových. Na samotu u lesa je ještě dost času.


 

J. H. Krchovský

Tak ještě jedno jaro tedy

Vydala Edice

Revolver Revue,

Praha 2015,

104 stran.