No tak že bych ještě sklidil, na zimu bych prodal kravku
a na jaře už nezaseju
Před 9 lety ·· Michal Beck
Literární bašta recenzuje knihu Tak ještě jedno jaro tedy od J.
H. Krchovského
Tak ještě jedno jaro tedy?!
no dobrá. Ale naposledy!
ňák přetrpím to do podzimu…
už ale prosím žádnou zimu
Podle názvu sbírky a básně, která ji celou rámuje, by se mohlo zdát, že se Jiří Hásek Krchovský nechal přemluvit, aby v literárním provozu prožil/přežil?! ještě jedno jaro, a poté se přesune na samotu u lesa.
Krchovský nevydal od roku 2010 jedinou knihu. Po pěti letech se tak mohou
čtenáři radovat z nové sbírky jednoho z nejpopulárnějších
současných básníků. Obsahuje šedesát tři básní, skutečně nových je
v ní bohužel jenom deset. Čtenář je tak konfrontován s Krchovského
typickým výsměchem nejen v básních samých, ale i v uspořádání celé
sbírky. Právě kompozice, v níž se staré básně střetávají s novými,
je jedním z hlavních důvodů, proč sbírku číst. Díky tomu, že jsou
staré básně obohaceny o texty nové a zasazeny do jiné souvislosti, se
výrazně proměňuje celková atmosféra, i když význam jednotlivých
básní se nemění.
Čtvero ročních období
Krchovského poezie zpravidla nepopisuje čas. Čtenář dostává jen drobné nápovědy, kdy se daná báseň odehrává. Popsat čas prostupující verši není u Krchovského snadné, jelikož nevymezuje přesně ani prostor. Ve většině básní nelze dohledat nic konkrétního. Nejtypičtějším místem jsou hřbitovy, postraní ulice, domy, místa blíže nespecifikovaná. O to více se stávají emblémem tohoto autora a dalším prostředkem, kterým podtrhuje dekadentní náladu svých sbírek. Dalo by se říci, že v básních Jiřího Háska čas neplyne, naopak v korespondenci s ostatními prvky jeho poezie spíše dotváří atmosféru. Totiž atmosféru chrámů, hospod a hřbitovů a především temnot, záblesků a záhrobí.
Kniha Tak ještě jedno jaro tedy pracuje s časem jinak: je rozdělená do čtyř oddílů, chronologicky seřazených od jara po zimu. Vnímání a plynutí času se tak stává stěžejním motivem. Dané uspořádání sbírky se blíží deníkovému záznamu. Čtenář sleduje ubíhající dny, měsíce a ony drobné časové nápovědy z jednotlivých básní skládají obraz plynutí času. Výstavba atmosféry a prostoru tuto motivickou linii podporuje. Prostor je popisován tak dobře a do takových detailů, že je na první pohled patrné utrpení lyrického mluvčího nejprve jarem, následně sílícím létem, postupně se barvícím v podzim, až nakonec všechny verše zamrznou a zapadají sněhem. Právě odkaz na ubíhající čas, který člověka míjí, který nedokáže ovlivnit, vytváří atmosféru bezvýchodnosti.
V plynutí dnů a měsíců se zároveň zrcadlí psychická rozpolcenost
a mikrodramata (v nichž se prolínají jednotlivé komické a tragické
situace) lyrického mluvčího, který hledá úlevnou jednoznačnost. Otázkou
je, zda by onou úlevou bylo zjištění, že vše není tak tragické, anebo
že vše není tak humorné.
Borovský – Gellner – Bondy
Ze sbírky je patrné, že Krchovský vzešel z undergroundu osmdesátých
let. Verše jsou ovlivněny naivistickými rýmy Egona Bondyho, zároveň je
však tento vliv svébytně rozpracován – Bondyho „trapnou“ poezii
Krchovský transformuje nejčastěji do čtyřstopého daktylu, velmi
náročného metra co do výběru slov i tvorby rýmu.
Bylo mi dneska tak smutno z mých vlastních slov
jimiž furt naříkám, jak žiju stěží
tak jsem si v podvečer zašel sám na hřbitov
abych si upřesnil, co je to Nežít
…Chodím a přemýšlím; přituhlo, stmívá se
nemám se k odchodu, postávám před branou
a koukám se strachem na vločky ve vlasech
jestli v nich roztají, anebo zůstanou…
Slyším však hrobníka: „Hej, pane, zamykám
mrtví chtěj taky spát, běžte už domů!“
…poslušně odcházím, – proboha, ale kam?!
– vracím se k aleji hřbitovních stromů
Básně odkazují hlavně na poezii českých dekadentů. Ironickou grimasou se blíží k tvorbě Františka Gellnera, který měl stejně jako Krchovský velice vytříbený cit pro posměšné až melancholické vyznění textu.
Strofy v této sbírce jsou převážně čtyřveršové, místy
připomínají aforismy. Většinu básní tak lze připodobnit k epigramům
Karla Havlíčka Borovského, které byly téměř výhradně čtyřveršími.
Krchovský své básně komponuje tak, že gradují v překvapivou pointu,
která je položena na poslední verš a tím umocňuje jejich absurdní nebo
tragikomické vyznění.
Dekadentně typický…
Výhradně vázané verše s precizním rýmem a metrem jsou plné
nihilismu, zoufalství, alkoholu, perverznosti, cynismu a kruté něhy. Na
jednu stranu se básně zdají být nechutně zvrhlé, na stranu druhou
niterné, tragikomické a teskné. Ústřední linku tvoří všední
události, prosycené bezvýchodností, odcizením, tragikomičnem
a šokující erotikou. Do syrových existenciálních otázek pronikají
vulgarismy, které působí velice úderně, ale verše nenarušují, patří do
Krchovského stylu a univerza. Vypořádává se jimi se světem plným hnusu
a zoufalství, a zároveň dotvářejí atmosféru jeho textů.
Konečně roztály květy zla na okně
ptačí zpěv jinak zní… tak nějak barokně
– zima jak v prdeli! Teď spěje jaro k ní
po hrůzách gotických horory barokní
Výstavba básní je charakteristická i grafickým ztvárněním. Autor si
pohrává s jejich vyzněním a hlavně s čtenářovým vnímáním pomocí
mnoha interpunkčních znamének, která ovšem četbu nijak neruší. Básně
nenesou žádný název (respektive jsou nadepsány incipitem) s výjimkou
tří, nazvaných Advent, Vánoce a Boží hod v chrámu svatého Mikuláše.
V kontrastu s vyzněním celé sbírky, tedy že člověk je chycen v toku
času, který nemůže ovlivnit a je pro něj takřka bezvýchodný, Krchovský
zdůrazňuje křesťanské motivy spojené s nadějí a příchodem něčeho
nového. Jejich atributy jim ovšem ihned odebírá a ke čtenáři tak dolehne
opět jen dekadentní chechtavé echo, umocněné chvilkovým pomyšlením na
východisko:
ADVENT
Co samo nezhyne, to lidé povraždí…
sněhem se ubírám k vzrostlému smrku
balíček s provazem nesu si v podpaží
vánoce na krku, vánoce z krku
Tak ještě další jaro tedy
Sbírku dotváří čtrnáct linorytů Viktora Karlíka, které jsou minimalizovány na pouhou hru s básníkovým monogramem v černé a bílé barvě. Samostatně či při větším množství by působily nudně, ale v knize skvěle korespondují s typickou atmosférou Krchovského básní.
Když letos Jiří Hásek Krchovský sklidil, nezbývá než doufat, že se rozhodne dát si ještě další jaro. Kravku v zimě neprodá a sklidí nejen další koncepčně vynikající sbírku, ale hlavně sbírku básní nových. Na samotu u lesa je ještě dost času.
J. H. Krchovský
Tak ještě jedno jaro tedy
Vydala Edice
Revolver Revue,
Praha 2015,
104 stran.