Bohumila Grögerová: Mám právo na slunce?
Před 9 lety ·· Dagmar Plamperová
Literární bašta recenzuje knihu Můj labyrint od Bohumily Grögerové
Bohumila Grögerová se celoživotně vplétala do cizích jazyků. Schovávala se ve „vymknutých slovech“. Experimentovala s nimi, podobně jako Christian Morgenstern či Ernst Jandl. Hrála si a často vyhrávala. Někteří se ptají, jestli nezůstala ve stínu svého spoluhráče v tvorbě i životě Josefa „Josky“ Hiršala. Zbytku je to fuk. Viditelnost je v tvorbě irelevantní. Je totiž relativní.
Stejně jako život. Kde se vzal? – Tu se vzal. A už plyne. Motá se,
zamotává a rozmotává. Pořád dokola. Uchopený, nebo jen tak na volné
noze. Free od začátku do konce. Mládí v něm kvaltuje, stáří už brzdí.
Více vzpomíná a sní s otevřenýma očima.
V Mém labyrintu…
Kniha Můj labyrint uzavírá volně semknutý vzpomínkový triptych. Ve třech dějstvích, třech mezních situacích nadepsaných Mládí – Loučení – Branka na klíč Grögerová rozplétá zázračnou, krapet nafrněnou, záhadu – život. „Každý máme svůj život, svůj vlastní labyrint. Žijeme v něm a většinou až staří si uvědomíme jeho pravou podstatu, ozřejmíme si tragédii lidského údělu. Žijeme okamžikem a jeho východiskem je smrt a ta je naší jedinou jistotou.“ Smrt není zákeřná, jen tajemná až do konce. Je všudypřítomná a básnířku doprovází při každém vzpomínkovém kroku.
Před smrtí prvního manžela ji, jako holku pro všechno, spolklo
bludiště chodeb ministerstva národní obrany. Za tisícero dveřmi
s vykřičenými klikami, kde si velitelé štábu, majoři, bezejmenné spojky
vykládali pasiáns skutečnosti po svém a pak ji vítali halasným „Za
zdorovje!“, se jí zdávalo o labyrintech, prostorech bez konce, jimiž
probíhá, a přitom stojí na místě. „(…) jak matoucí a zrádná je
hranice mezi skutečností a snem, vždyť ji při usínání a probuzení
denně překračujeme (…).“
Smrt se vodí s láskou za ruku
Zatímco první vzpomínku, vysušenou do morku vět, vystavěla Grögerová bez emocí, v té druhé našlapuje kolem něčeho, co je křehké k pláči. Loučení s láskou, která si ze sebe po více než čtyřicet let hravě utahovala, bolí a ta bolest není k utišení. Let let, let – nerušit!
Poslední dějství Bohumila Grögerová téměř nevypráví. Sedí ve svém domě. Je tady a teď. Sedí potmě, nasvícená sluncem. Slepota jí přivírá oči. Je dovoleno snít o světle, a tak se do snů opře, silou, která může kdykoli dojít. Dávno pozamykala vzpomínky na tři západy. Klíč od branky už nepotřebuje. – „Kde jsem vzala představu, že mám právo na slunce, právo na život? I ostatní lidé jsou o tom přesvědčeni? Byla to milost, že jsem se narodila živá, nebo usilovné přání mých rodičů? Ať tak či onak, dosud žiji, cítím, přemýšlím a píšu – ale mé síly odcházejí, a vysvitne-li kdy slunce, už mne nezachrání – proto se loučím.“ –
K životu druhých třeba přistupovat po špičkách, a to tehdy a jen tehdy, když jsme si zametli před vlastními prahy. I tak nám lidé, které při čtení potkáváme, mohou zůstat na hony vzdálení. Ať tak, či onak, tomu, co bylo odžité až na dřeň posledního slova, lze sotva oponovat, natož to kritizovat.
Bohumila Grögerová
Můj labyrint
Vydal Pavel Mervart,
Červený Kostelec 2014,
96 stran.